Rebecca Nelemans, Ron Dirven,
De zaaier, Vincent van Gogh in Etten
Het begin van een carrière

Met een geannoteerde catalogus van alle werken die Vincent van Gogh in 1881 in Etten maakte
176 pag. Full color
9789071376382
22,50

Engelse editie
Rebecca Nelemans, Ron Dirven,
The sower, Vincent van Gogh in Etten
Gateway to a career
With an annotated catalogue of all works by Vincent van Gogh made in Etten in 1881
Translation: Sonja Herst
9789071376412
 € 22,50
 

 

Op een vrij laat moment in zijn leven kiest Vincent van Gogh voor een carrière als kunstenaar. Hij is 27 jaar oud als hij tijdens een verblijf in de Borinage besluit zich volledig te wijden aan de teken- en schilderkunst. Na vastgelopen carrièrepogingen als kunsthandelaar, leraar, boekverkoper en evangelist, wordt hem duidelijk wat zijn eigenlijke roeping is.

Hij keert terug naar het ouderlijk huis in Etten. Daar maakt hij zelfstandig een serieus begin met zijn kunstenaarschap. De negen maanden in dit West-Brabantse dorp, waarin hij enkele honderden tekeningen maakt, kunnen beschouwd worden als een periode van ‘zaaien’. Nog tamelijk onbeholpen, maar volhardend, legt hij hierin de basis voor de voor hem zo kenmerkende techniek en tekenstijl. Hij vindt in Etten motieven die in zijn latere meesterwerken steeds zullen terugkeren. De zaaier is zo’n motief. Het markeert het begin van de carrière van Vincent van Gogh in Etten.



Rebecca Nelemans, Ron Dirven,
De zaaier, Vincent van Gogh in Etten
Het begin van een carrière

Met een geannoteerde catalogus van alle werken die Vincent van Gogh in 1881 in Etten maakte
176 pag. Full color
9789071376382
22,50 

English edition
Rebecca Nelemans, Ron Dirven,
The sower, Vincent van Gogh in Etten
Gateway to a career
With an annotated catalogue of all works by Vincent van Gogh made in Etten in 1881
Translation: Sonja Herst
9789071376412
 € 22,50 

The title already infers that this publication does not only limit itself to an historical description of the nine months Vincent van Gogh spent in Etten. The significance of his sojourn in this village in Brabant, shortly after the moment he decided to become an artist, goes beyond that. The choices he makes here, at the beginning of his career, determined to a large degree the further course of his artistic calling.

The first essay deals, more or less chronologically, with Vincent's sojourn in Etten, with the study methods he used, with his subject matter and his models. It makes clear by what and by whom he let himself be inspired. The second essay is a further exploration of this, and is concerned with the significance of the Etten period for Van Gogh's later work. Numerous examples show that the themes and his drawing style from this period return again and again in the works he made afterwards.

The two main essays are followed by an annotated catalogue of all known works of the Etten period, in accordance with the most recent scholarly insights.